Właściwe określenie strony klienta w umowie o pozycjonowanie
mar15

Właściwe określenie strony klienta w umowie o pozycjonowanie

Ostatnio na SilesiaSEM Artur Strzelecki poruszył problem rozwiązania umowy na pozycjonowanie – link. W skrócie problem dotyczył sytuacji, gdzie umowa o pozycjonowanie została zawarta jeszcze przed powstaniem strony internetowej, a z uwagi na komplikacje ze strony wykonawcy, jej wykonanie odsunęło się w czasie na okres bliżej nieskonkretyzowany. Pojawiło się pytanie o ważność takiej umowy, gdyż nie ma gotowej strony www. W niniejszym artykule nie będę odpowiadał na powstałą kwestię prawną, a zwrócę uwagę na umowy jakie są zawierane przez pozycjonerów, gdyż w większości z nich pojawia się problem nieprecyzyjnego określenia przedmiotu świadczenia, czyli pozycjonowanej strony www. Zebrałem kilka umów na pozycjonowanie i w większości z nich strona klienta jest opisana w następujący sposób – „przedmiotem umowy jest pozycjonowanie strony o adresie – abc.pl”. Często pojawiają się zapisy o tym, że klient ma zapewnić funkcjonowanie strony przez okres pozycjonowania i ew. stosować się do wytycznych speców od SEO i konsultować z nimi wszelkie zmiany. Taki lakoniczny zapis stwarza później spore możliwości do manipulacji dla klientów, którzy chcieliby zrezygnować z usługi pozycjonowania i doprowadzić do rozwiązania umowy lub też do celowego spadku pozycji w przypadku rozliczania za efekty, jeżeli nie są już zainteresowani prowadzeniem pozycjonowanej strony. Opisanie pozycjonowanej strony Po pierwsze w umowie powinny się znaleźć zapisy opisujące w jak najdokładniejszy sposób pozycjonowaną stronę. W szczególności warto uwzględnić: tematykę strony rodzaj platformy np. wordpress technologię wykonania np. php / flash strukturę linków z podaniem przykładowych url’i ustawienia metatag’ów / robots/txt i htaccess w sposób umożliwiający dostęp do strony dla użytkowników i googlebota na zasadach index,follow Można pokusić się też o wskazanie średniego nasycenia tekstem głównej strony, czy ważniejszych podstron oraz podanie parametru site na dzień zawierania umowy. Zrozumiałe jest, że niemożliwe nigdy będzie w pełni opisanie strony www tak, aby szczegółowo przedstawić każdy jej aspekt. Im jednak więcej będzie podanych kluczowych jej parametrów tym bardziej pozycjoner zabezpieczy się przed działaniem klienta polegającym na np. zmianie całej strony na flash’a wraz z utworzeniem nowej struktury linków, a tekstów pisanych zastąpieniem tekstem umieszczonym w obrazkach JPG. W takim bowiem przypadku poprzez lakoniczne opisanie strony www w umowie, nagła zmiana portalu nie będzie miała żadnego wpływu na jej obowiązywanie. Oczywiście pozycjoner w tak skrajnym przypadku może podnosić przeciwko klientowi zarzuty, iż ten działa specjalnie w sposób uniemożliwiający lub utrudniający pozycjonowanie jednak często może być to trudne do udowodnienia. Ponadto może powstać problem z określeniem jak strona wyglądała w chwili zawierania umowy, gdyż klient może się nie przyznać do żadnej zmiany. W umowach które przeglądałem pojawił się jeszcze jeden kwiatek – „przedmiotem umowy jest pozycjonowanie domeny abc.pl”. Takie niefortunne sformułowanie prowadzi do jeszcze większego pola do rozmaitych rozważań na temat tego, co jest przedmiotem umowy...

Read More